Gebelikte Beslenme ve Egzersiz

Gebelikte beslenme ve tüp bebek tedavisinde beslenme başarılı bir hamilelik süreci için oldukça önemlidir. Sağlıklı beslenme anne olma ihtimalini arttırdığı gibi sağlıklı bir bebeğin dünyaya gelmesini de desteklemektedir. Yeterli besin alımı ve porsiyon kontrolüyle gebelik süreci sağlıklı bir kilo ve sağlıklı bir gelişimle tamamlanabilir. Bunun yanı sıra hem anne hem bebek sağlığı için egzersiz de son derece önemlidir. Egzersiz hareketlerine dikkat edilerek, anne ve bebek sağlığı desteklenebilir. Doğru egzersiz programıyla annenin gebelik sürecini daha rahat bir şekilde atlatması sağlanabilir.

Hamilelikte Sağlıklı Beslenme

Hamilelik sürecinde sağlıklı beslenme tüm hamilelik sürecini baştan sona etkilemektedir. Öncelikle yeterli gelişim için doğru miktarda protein alınması büyük önem taşımaktadır. Bunun yanı sıra taze sebze ve meyvelere günlük beslenmede yer verilmesi gerekir. Günlük alınması gereken vitamin ve mineral miktarları hamilelik sürecinde artmaktadır. Gerekli durumlarda besinler bu miktarları karşılayamaz. Bu noktada vitamin ve mineral takviyesi kullanımı oldukça önemlidir. Süt ve süt ürünlerine yer verilmesi de kalsiyum alımı açısından son derece önemlidir.

Hamilelikte yeterli kilo alımı da son derece önemlidir. Anne adayının çok zayıf olması düşük gerçekleştirme veya erken doğum riskini arttırmaktadır. Bunun yanı sıra beslenme yetersizliğinden dolayı zayıf olunması halinde vücutta yeterli vitamin ve mineral düzeyi bulunmayabilir. Bu durum bebek gelişimini de olumsuz yönde etkilemektedir. Bu tür durumlarda gebelik öncesi annenin sağlıklı bir şekilde kilo alması önerilmektedir.

Tam tersi durumda ise annenin fazla kilolu olması veya hamilelik sürecinde çok kilo olması bebeğin ilerleyen yıllarda şeker ve tansiyon hastası olma ihtimallerini arttırmaktadır. Bunun yanı sıra çeşitli kronik hastalık riskini de yükseltmektedir. Bundan dolayı sağlıklı bir hamilelik süreci için anne adayının ideal kilolarda olması ve süreç içinde yeteri kadar kilo alması büyük önem taşımaktadır.

Hamilelikte Yenmemesi Gerekenler

Sağlıklı beslenme alışkanlığı altında uzak durulması gereken bazı yiyecek ve içecekler bulunmaktadır. Yiyecekler arasında yüksek şekerli ve tuzlu yiyecekler, paketlenmiş ürünler, kızartma yöntemiyle pişirilmiş yemekler, tam pişmemiş et ve deniz ürünleri, yeteri kadar yıkanmamış meyve ve sebzeler, fazla miktarda hamur işi yer almaktadır. İçeceklerde ise alkol tüketiminden kaçınılmalıdır. Günlük alınması gereken kafein miktarına dikkat edilmelidir. Bundan dolayı çay ve kahve tüketimi sınırlandırılmalıdır. Bazı bitkisel çaylar rahim hareketliliğini arttırabilir. Bu durum istenmeyen durumlara sebep olabilir. Bundan dolayı bitki çayı kullanılmadan önce mutlaka doktora danışılmalıdır.

Hamileliğin İlk Aylarında Beslenme

Hamileliğe hazırlık ve hamileliğin ilk aylarında kadın vücudunun ve rahim yapısının sağlıklı olması büyük önem taşır. Gerek yeterli vitamin ve mineral alımı gerekse dengeli ve sağlıklı beslenmeyle kadın vücudu gebelik sürecine en verimli şekilde hazırlanabilir. Günlük alınması gereken protein miktarı, taze sebze ve meyve tüketimi, tahıl grubuna yer verilmesi sağlıklı beslenmenin ana başlıkları arasındadır. Bunun yanı sıra hem hamileliğin ilk aylarında hem de hamilelik öncesinde folik asit ve C vitamini- D vitamini takviyelerine önem verilmektedir. Kan değerleri düşük olan veya yetersiz demir seviyesine sahip olan kişilerde demir takviyesi mutlaka önerilmektedir. Doğru oranlarda kullanım için mutlaka doktora danışılmalıdır.

Hamilelikte Egzersiz Hareketleri

Hamilelik sürecinde sağlıklı bir yaşam için egzersiz son derece önemlidir. Ancak yapılan hareketlere ve antrenmanın zorluk düzeyine oldukça dikkat edilmelidir. Özellikle düşük riski taşıyan anne adaylarının uyguladığı egzersize son derece dikkat etmesi gerekir. Düzenli spor yapan bir anne adayının özellikle tüp bebek tedavisi görmesi durumunda egzersiz düzenini tedaviye uygun şekilde düzenlenmesi önerilmektedir. Menstrual dönemin ikinci yarısında vücut ısısını arttıracak egzersizler hamile kalma ihtimalini olumsuz etkileyebilmektedir. Bunun yanı sıra hem gebelik öncesi hem de gebelik sırasında, egzersiz sonrası sıcak su ile duş almaktan veya saunaya girmekten de kaçınılmalıdır.

Gebelik öncesinde karın, sırt, kasık kaslarını güçlendirmeye yönelik egzersizler önerilmektedir. Gebelik sürecindeyse kasık faaliyetlerini arttıracak hareketlerden kaçınılmalıdır. Hem gebelik öncesi hem de gebelik sonrası nabız yükseltici sporlardan (140 ve üzeri)  kaçınılmalıdır. Bu tür durumlarda genellikle alanında uzman bir hoca eşliğinde gebe platesi önerilmektedir.